Hazai vizeken (I.)

forrás Prim Online, 2006. november 26. 11:11

Magyarországon erős a Cognos pozíciója, partneri hálózatával a Business Object helyzete is stabil, a SAS teljesítménye pedig különösen a pénzügyi szektorban kiemelkedő. Az Oracle új technológiáját és termékportfólióját kihasználva igyekszik az adatbázis-kezelők piacán biztos vezető helyezését a BI egészére érvényesíteni. Az ERP-piacon itthon sikeresen startoló Microsoft vélhetően SQL-adatbázist használó ügyfeleire támaszkodva kíván folyamatosan bővülő kínálatával mind nagyobb szeletet kihasítani a hazai BI-piacból.

Az említett gyártókon, illetve hazai képviseleteiken túl – azok partnereiként vagy saját fejlesztéssel kirukkolva, esetleg nem piacvezető, csak felfelé törekvő gyártót képviselve – is sokan foglalkoznak teljes körű vagy részleges BI-bevezetéssel. Ilyen többek között az adattárház-megoldásokat megvalósító Eastron vagy független szállítóként – a teljes BI-palettát felvonultató Business Objects és a kiemelten az analitikai képességekben erős SAS termékeivel egyaránt piacon lévő – IQSYS. De a MicroStrategy- és MIS-palettával jelen lévő BiXpert, a Cognos-termékskálát kínáló IBCnet Magyarország vagy a Business Objects-disztribútor Processorg Software 82 Kft. is jól ismert a BI-projekten már átesettek vagy annak különböző válfajai után érdeklődők körében. És ez csak néhány az évek óta ezen a piacon lévő, több sikeres projektet maguk mögött tudó szereplők közül.

Homogén kínálat, folyamatos növekedés

Ugyanakkor kevés köztük a kizárólag üzleti intelligenciára és azon belül is egyetlen gyártó termékkínálatára „szakosodott” s ezzel évről évre növekvő bevételt elérő vállalkozás. Ám a SAS Magyarország ezek közül való. A minden évben két számjegyű növekedést produkáló hazai irodának 2005-ben is nőtt partnereivel közösen elért teljesítménye. Az iparági megoldások közül, a korábbiakhoz hasonlóan, 10 százalékos növekedéssel a banki megoldások vezetnek, a kiskereskedelmi terület 20, az oktatási 16, a biztosítási 12, a kormányzati pedig 11 százalékkal nőtt. A horizontális, iparágakon átnyúló üzleti megoldások értékesítése nemzetközi szinten – a vállalati teljesítménymenedzsmentben, a HR-ben, a marketingautomatizálásban és a kockázatkezelésben elért bővülésnek köszönhetően – 2004-hez képest 24 százalékkal emelkedett.

Ahol már kipróbálták

Sem az üzleti intelligencia alkalmazásának mozgatórugói, sem felhasználási területei nem térnek el lényegesen hazánkban és a nagyvilágban. A feszített versenyt generáló piacok szereplői, elsősorban a pénzintézetek és a telekommunikációs cégek mellett potenciális felhasználók a kereskedelmi láncok, az államigazgatási szervek, az állami cégek és intézmények is. Utóbbiak idehaza nehezebben mozdulnak, de akadnak biztató jelek. A Tesco Globál Áruházak Zrt. menedzsmentjének értékesítésiriport-készítéshez éppen a DSS Consulting épít ki egy Business Object adattár alapú jelentéskészítő alkalmazást, míg az állami intézményekben a SAS vetette meg a lábát. Például a MÁV Rt.-nél meglévő SAS-alapokon stratégiai megfontolásból egyedi igények szerinti fejlesztésekkel indulnak projektek. A teherszállítás és a forgalom riportmenedzsmentje eddig is SAS-alapokon nyugodott, de az információk kinyerésére korábban készült egyedi fejlesztések helyett a jövőben egységes platformként a SAS 9 BI-szolgáltatásaira kívánnak építeni.

Janurik Zoltán, a SAS BI-szakértője úgy látja, hogy – a riportkészítésen túl annak szerveződésére, előállására, sőt a hozzáférések mikéntjére is gondolva – mind többen választanak igényeik komplex lefedésére eszközt vagy megoldást. „A pénzintézetek vállalati szintű igényeinek kiszolgálására a SAS-platform korszerű, meggyőző megoldást kínál, s ezt számos sikeres pilotprojekt is igazolja. Az elektronizálás, az integráció, kiemelten a BI-alkalmazás irányába nehezen mozduló államigazgatásnál, illetve az állami vállalatoknál, ahogy a MÁV példája is mutatja, vannak bátorító jelek.”
Ám amíg az államigazgatás esetében a külföldi példák alapján a teljesítménymenedzsment (vagyis a pénzköltés hatékonysága) és az adatminőség iránti igény már üzletet jelent, Magyarországon ilyen irányú komoly elmozdulásról még nem beszélhetünk. Sok esetben a minőségi és valós adatok, illetve az ezeket generáló tranzakciós rendszerek hiánya, a politika „jóvoltából” az átlátható működéstől való idegenkedés és a kormányváltáskor szinte törvényszerű „pincétől a padlásig” történő átalakítások jelenthetnek a BI-projektek előtt nehezen leküzdhető akadályt.

Tevékenységfüggő is...

Minden szegmenst más hajt a BI alkalmazásának irányába. A pénzügyi szolgáltatókat a Basel II követelményei, az adatintegráció igénye, az ügyfél-intelligencia, az egységes ügyfélkép kialakítása és a pénzmosás elleni küzdelem, a biztosítókat pedig a szabályozási megfelelőség, a csalásfelderítés, a fizetőképesség és a megfelelő árazás igénye szorítja az üzletiintelligencia-eszközök, -megoldások kiépítésére. Míg a telekommunikációs vállalkozásokat az ügyféladat-integráció és -elemzés (például a lemorzsolódás megelőzésének céljából), illetve a csalásfelderítés igénye inspirálja.

Janurik Zoltán szerint a SAS és partnerei tapasztalata alapján a bankoknál a kötelező jelentéskészítés is kiemelt szerepet játszik. SAS-partnerként az IQSYS készített erre sok nagy hazai bank által is használt célalkalmazást. Más esetekben a korábban megépített adattárház üzleti kiaknázásán van a hangsúly. Több pénzintézetnél megfigyelhető – mintegy követve a Gartner által is jelzett és a gyártók portfóliójában is tapasztalható BI-trendet –, hogy az adattárház által nyújtott lehetőségek központban való kihasználásán túl a vezetés stratégiai célként fogalmazza meg az adatvagyon minél szélesebb körű, többek között a fiókokban történő felhasználásának igényét. Ha egy ügyfél telefonon vagy más úton kapcsolatba kerül a bankkal, az adattárházhoz saját preferenciái szintjén hozzáférő alkalmazott minden releváns információt – az ügyfélértéket is beleértve – megjeleníthet a képernyőn, és a szokványos ügyfélkiszolgáláson túl célzott ajánlatokat tehet, vagy elterelheti az ügyfelet a bank számára kedvezőtlen üzletektől. Ennek felismerése egyrészt a korábbi struktúra átgondolására késztette a pénzintézeteket, másrészt az adattárház üzleti kiaknázása elindulhatott egy korábban nem preferált, de a hatékonyság és ügyfélközpontúság szempontjából mindenképpen pozitív változással kecsegtető irányba.

...meg nem is

A fejlett országokban kurrens BI-terület, a teljesítménymenedzsment iránt a versenyhelyzetben lévő vállalatok körében már idehaza is tapasztalható érdeklődés. Alkalmazásával a szervezet, az intézmény működésére vonatkozó, jól definiált kulcsmutatók alakulását figyelve folyamatosan nyomon követhető a teljesítmény, a működés mikéntje, a tervekhez viszonyított teljesítés. Felkutatható a bajok forrása is, így a teljesítménymenedzsment a döntéstámogató rendszer csúcsán helyet foglaló, gyakorlatilag a teljesítményre befolyással lévő minden területtel kapcsolatot tartó stratégiai „fegyverként” működtethető. Mivel egyfajta szemléletváltást is igénylő kialakítása a köz- és államigazgatásban számos érdeket sérthet, ott nehezebben talál utat magának, de a javulás irányát is kijelölő komplex elemzések csábereje áttörheti a gátakat.
Általánosítva, a jelentős ügyfélkörrel és/vagy sok, változatos termékkel, szolgáltatással piacon lévő cégeknél vetődik fel először például az ügyfélmenedzsment igénye, de gyakori a pénzügyi, a költség- és kontrollingoldali indíttatás is. Az említett esetekben egy-egy konkrét területről elindulva – de a stratégia alapján a fejlődés irányát is látva – később növi ki magát vállalati szintűvé a valamely üzleti terület igényeire alapozott adattárház.

BI-projektsajátosságok

Ahány adattárház alapú döntéstámogatási rendszer, annyi egyedi projekt – mondja Janurik. Az eszközkészlettel és célalkalmazásokkal is támogatható megoldások mindegyikét a cégre szabott, például az adatokat a vállalat elvárásainak megfelelő jelentések megszületéséhez igazodóan kell összekapcsolni. Kialakításuk aszerint is különbözhet, hogy cégen belüli csapat, a szállító vagy partnerének tanácsadói végzik-e a testre szabást. Jó esetben – a szakértelem ötvözése érdekében – mindkét oldal szakemberei jelen vannak, ami a tanulási folyamat segítése és az üzlet igényei szerinti rendszerkialakítás miatt egyaránt fontos. A külső szakértők gyakran az üzemeltetésben is részt vesznek.
Az üzemeltetés a BI-projektek komoly próbatétele, gyakori buktatója, de Janurik Zoltán úgy látja, hogy ma már ennek megoldására is mutatkoznak törekvések mindkét oldalról. A SAS által ajánlott cégen belüli kompetenciaközpontok létrehozására elsősorban a nagy cégek nyitottak, náluk a legsürgetőbb az igény az üzleti intelligenciával kapcsolatba kerülő emberi erőforrások tevékenységének összehangolására. A híd szerepét (például az informatika és az üzleti oldal között) betöltő, a kialakított megoldás felett „őrködő” szervezet vagy csapat az üzemeltetés és a hagyományos help-desk mellett kiemelten a növekvő számú felhasználónak hivatott segíteni az adatok közötti keresésben, az adatvagyonnal való gazdálkodás mikéntjében. Itt is a bankok járnak élen, Magyarországon többek között a CIB és az MKB tette magáévá a kompetenciaközpont gondolatát.

Optimizmus fenntartásokkal

„Jó hatással van a BI hazai terjedésére a főként a versenyhelyzetben lévő cégeknél tapasztalt, de az államiaknál is egyre gyakoribb, a rövid távú tervezés helyett a stratégia irányába mutató szemléletváltás” – mondja tapasztalataik alapján Janurik. Ha pedig ez így van – mivel a termékkínálatot tekintve gyakorlatilag minden BI-piacvezető képviselteti magát, s jó néhány projekt tapasztalatával a hátuk mögött mára a szállítók tanácsadói is gyakorlottabban, az üzleti oldal megértését segítő tudást magukba szívva, tettre készen néznek az újabb kihívások elé –, elvileg semmi akadálya, hogy hazánkban is érvényesüljenek a piacelemzők által jelzett trendek. Ám egyfelől a fúziók, akvizíciók utáni állapotok ismeretének hiányában, másfelől tudva a „kiskapuk országában” az átlátható működéstől való zsigeri idegenkedést, az óvatos derűlátásnál messzebbre azért nem merészkednénk.

Üzlet ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Gyorsítósávban az AutoWallis

Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.

2024. december 20. 10:06

20 millió eurós kötvénykibocsátás támogatja az AutoWallis Csoport nemzetközi terjeszkedését

Kedvező feltételekkel bocsátott ki zárt körben 20 millió euró összegű kötvényt az AutoWallis Csoport, mely hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat tovább erősítse meghatározó régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatói pozícióját. A forrásbevonás célja a 16 országban jelen lévő AutoWallis további nemzetközi terjeszkedésének, akvizícióinak finanszírozása.

2024. december 13. 18:15

A félelem és a kapzsiság irányítja a kriptopiacot

A befektetői hangulat jelentősen befolyásolja a kriptovaluták értékét a metaverzum kriptopiacán visszaeséskor – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem új kutatásából. 

2024. december 3. 10:20

Az év top 10 kriptós meglepetése

A BITmarkets kriptovaluta-tőzsde kiadta év végi összefoglalóját a 2024-es év kriptós meglepetéseiről. Az Áttörések a kriptovilágban elemzés olyan kriptovalutákat és digitális eszközöket mutat be, amelyek jelentősen formálják a piac alakulását.

2024. december 1. 16:44

6 innovatív iparág, amelyek a kamatlábak csökkenésével a tőzsdén is növekedésre számíthatnak

A globális kamatcsökkentési ciklus ígéretes lehetőségeket kínál egyes ágazatok, vállalatok és a növekedési részvényekre összpontosító magyar befektetők számára. A technológiai és innovációs iparágakban tevékenykedő vállalatok, amelyek a terjeszkedés során nagymértékben támaszkodnak a külső finanszírozásra, általában jelentősen profitálnak a javuló hitelfelvételi feltételekből és a fogyasztói vásárlóerő növekedéséből. Az alacsonyabb diszkontráták vonzóbbá teszik a jövőbeli pénzáramlásokat, ami magasabb értékelésekhez vezet. 

2024. december 1. 12:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32